Източните Родопи са добре познати на съвременния екотурист и природолюбител. И са любима дестинация на мнозина, не само заради запазената природа и интересно културно наследство, но и защото това е един от малкото региони в България, развиващ се и работещ като „туристическа дестинация“. Да, трудно. Да, с огромни усилия. Но все пак развиващ се и работещ.
Kак един район се превръща в туристическа дестинация
Когато започнахме туристическата си дейност в Източните Родопи през 2005 г, самите ние не осъзнавахме докрай сред какво богатство живеем. Започнахме без много опит, но с големи мечти за нещо различно и непреживяно дотогава. През годините имахме различни партньори, но холандските ни колеги бяха тези, през чиито очи се пречупихме и прогледнахме.
Ако имаш очи, ще видиш красотата на природата.
Захир Пенева
И започнахме да гледаме на дълго (и все още) насажданите ни недостатъци в Източните Родопи като на възможности. Сега мечтите ни, освен с нови преживявания, са свързани и с това и други млади хора в Родопите да прогледнат и да грабнат инициативата в ръцете си.
Граничният район
Израснала съм в Кърджали с постоянно натяквания образ на „граничен район“ със смисъла на западнал или бавноразвиващ се. Сега ви споделям с удоволствие, че точно това, че сме погранична територия ни е съхранило като прелестно съчетание на природа, култура и история. Точно защото сме далеч от забързания ритъм на големите градове и далеч от напрежението на главните транспортни артерии, ние сме си създали наш малък, кротък начин на съществуване и общуване.
Животът тук не е спрял, а има собствен ритъм, който бие в съзвучие със стадата каракачански овце и късороги родопски говеда. Това е ритъмът на полета на белоглавия лешояд или танца на дивите коне тарпани. Земеделският и природен ритъм – най-истинският. И точно той е така типичен и така харесван и от български, и от чуждестранни туристи, което автоматично го превръща в един голям плюс за Източните Родопи.
Младите и работата
Друг недостатък бил липсата на работа за младите хора. Знаете ли какво? Работа има да се скъсаш. Но не такава, при която те наемат на заплата. А такава, за която трябва да си напрегнеш ума и сам да развиеш. Ако тук вместо българи, живеят холандци или англичани, на всеки ъгъл ще има табела, сочеща към някое магазинче, фермичка, къщата на баба Яга или друго.
И там, където ги има, вече развиват успешен бизнес. И понеже Източните Родопи все още се развиват, смея да твърдя, че тук е меката на туристическите възможности за младите предприемчиви хора. Точно липсата на големи индустриални бизнеси и големи корпоративни интереси, е идеална възможност за развитието на многобройни малки и успешни бизнеси. Има огромен потенциал и мегдан за действие, но липсва предприемаческия дух. Трябват ни амбициозни хора да сътворят интересни атракции – в гората, във водата, да демонстрират занаяти, да показват земеделски дейности, да организират фермерски пазари, и всичко това да генерира приходи в местната икономика. Сега, вместо да използваме умно богатствата на планината, развивайки собствен отговорен бизнес, ние само се оплакваме, че няма работа.
В Източните Родопи населението било смесено. Е, смесено е. Обаче точно тази пъстра палитра от различни религии и преплитащи се култури, прави региона неповторим. На едно място си съжителстват джамия и църква, а къща до къща живеят българи, турци и помаци. За Великден си раздаваме яйца и козунаци и чакаме с нетърпение Рамазан Байряма да опитаме от баклавата на баба Исман. И точно тази смесица на обичаи привлича посетителите като магнит. И е още една възможност за бъдещия туристически предприемач – да използва умело и с уважение традициите, влагайки ги в иновативни туристически продукти.
Недостатък били обезлюдените села и изоставени стопански сгради и фабрики, но той може да се превърне в чудесен инструмент за привличане на туристи, ако именно те бъдат възстановени и превърнати в туристически атракции. Същите тези призрачни места могат да се превърнат в архитектурни резервати или занаятчийски паркове, да станат работещи ферми или места за наблюдение на дивата природа. И тогава ще се посещават от стотици любители на селския, фермерски и кулинарен туризъм.
И вместо заключение ще ви споделя още нещо, касаещо нашата народопсихология. В България обичаме за собствените си трудности или неуспехи да търсим винаги вината у някой друг. Ако само за миг се замислим какво обичаме да правим, кое е хобито ни и кои са силните ни страни, изведнъж може да се окаже, че точно те могат да бъдат превърнати в малък и интересен за останалите бизнес. Разчупете мисленето си и разбъркайте малко ежедневието си, за да може погледнете с други очи на това, което приемате за даденост и да осъзнаете, че недостатъците винаги могат да бъдат превърнати във възможности.